آبگیری سد بالارود در استان خوزستان

درچهارمین هفته از پویش هر هفته # _الف_ب_ایران آبگیری “سد بالارود” در استان خوزستان و آغاز عملیات اجرایی “سد زارم رود” در استان مازندران به صورت ویدئو کنفرانسی انجام می شود. مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: از جمله اهداف مهم سد بالارود به طول۱۰۵۴ متر و عرض تاج ۱۰ متر و ارتفاع ۸۵ […]

درچهارمین هفته از پویش هر هفته # _الف_ب_ایران آبگیری “سد بالارود” در استان خوزستان و آغاز عملیات اجرایی “سد زارم رود” در استان مازندران به صورت ویدئو کنفرانسی انجام می شود.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: از جمله اهداف مهم سد بالارود به طول۱۰۵۴ متر و عرض تاج ۱۰ متر و ارتفاع ۸۵ متر از پی،  می توان به تنظیم آب سالانه ۹۹ میلیون متر مکعب ، تامین آب شرب، کشاورزی و حقابه زیست محیطی اشاره کرد.

 کاهش خسارت های ناشی از سیلاب به ویژه در پایین دست شهرستان اندیمشک، ایجاد جاذبه های گردشگری و رونق اقتصادی ، تأمین آب کشاورزی ۶۵۰۰ هکتار  از اراضی، تأمین آب شرب شهر حسینیه و شهرستانهای اطراف  از جمله اهداف دیگر احداث سد بالارود است.

به گفته مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان برای احداث این سد مبلغ  ۶۴۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

 ضمناً عملیات اجرایی سد زارم رود فردا در استان مازندران با هدف مهار آب های سطحی وکنترل سیلاب، آب شرب و کشاورزی شهرها و روستاهای ساری و میاندرود آغاز می شود .

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران، سد زارم رود با ۹۰ متر ارتفاع و ظرفیت ۸۳ میلیون متر مکعب حجم مخزن در ۳۵ کیلومتری جنوب ساری با سرمایه گذاری ۹۵۰۰ میلیارد ریال احداث می شود.

 کنترل  آب های سطحی و سیلاب، تامین آب شرب و کشاورزی شهرهاو روستاهای ساری و میاندرود و تامین حقابه های زیست محیطی از جمله اهداف این سد اعلام شده است.

درهمین راستا، “فاز سوم سامانه نمک زدایی بندرعباس ، خط انتقال آبرسانی به بندرعباس از آب شیرین کن “و تصفیه خانه آب سرنی به ارزش ۱۲ هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال در استان هرمزگان به بهره برداری می رسد.