موبایل شما چقدر آب مصرف می‌کند؟

آیا تاکنون از خودتان پرسیده‌اید موبایل شما سالیانه چقدر آب مصرف می‌کند؟ متخصصان صنعت برق می‌گویند: ⭕️ هر دستگاه موبایل به‌طور متوسط در یک سال یک‌ کیلووات‌ساعت انرژی برق برای شارژ شدن نیاز دارد. ⭕️ تولید هر کیلووات‌ساعت برق نیز ده سال قبل حدود هشتادوهشت و اکنون نزدیک به شصت لیتر آب نیاز دارد. ⭕️ […]

آیا تاکنون از خودتان پرسیده‌اید موبایل شما سالیانه چقدر آب مصرف می‌کند؟

متخصصان صنعت برق می‌گویند:

⭕️ هر دستگاه موبایل به‌طور متوسط در یک سال یک‌ کیلووات‌ساعت انرژی برق برای شارژ شدن نیاز دارد.

⭕️ تولید هر کیلووات‌ساعت برق نیز ده سال قبل حدود هشتادوهشت و اکنون نزدیک به شصت لیتر آب نیاز دارد.

⭕️ بنابراین هر موبایل امروزه در ایران سالیانه حدود شصت لیتر آب مصرف می‌کند.

⭕️ اگر می‌خواستیم هزینه این میزان آب را بر اساس قیمت بطری‌های آب معدنی بپردازیم، تقریباً بین نود تا صدوبیست هزار تومان هزینه آب مصرفی گوشی موبایل ما می‌شد؛ اما هزینه این میزان آب وقتی از شیر منزل ما به دست بیاید فقط سی تومان است.

⭕️ یک جعبه دستمال کاغذی که حاوی صد برگ دستمال دولایه است، حدود هفت هزار تومان قیمت دارد؛ یعنی هر برگ دستمال کاغذی که مصرف می‌کنید برای شما حدود هفتاد تومان هزینه برمی‌دارد.

⭕️ جالب است بدانید که هزینه یک کیلووات‌ساعت برق لازم برای شارژ موبایل ما در یک سال نیز تقریباً همین رقم هزینه دارد: هفتاد تومان.

✅ این محاسبات نشان می‌دهد گوشی‌های موبایل ما که سالیانه به یک کیلوووات‌ساعت انرژی برق نیاز دارند، هزینه‌ای معادل هفتاد تومان پول برق (یک برگ دستمال کاغذی) و سی تومان پول آب (نزدیک به یک لایه از یک برگ دستمال کاغذی) روی دست ما می‌گذارند؛ روی هم کمتر از صد تومان.

✅ این را هم در نظر بگیرید که آن یک کیلوووات‌ساعت برق با یک سوم لیتر گازوئیل تولید شده و حدود یک کیلوگرم نیز آلودگی هوای ناشی از سوختن این مقدار گازوئیل است.

✅ آری، موبایل من و شما هم آب مصرف می‌کند و هم دود تولید می‌کند فقط ما نمی‌بینیم.

✅ ما در طول یک سال کمتر از صد تومان آب و برق برای استفاده از گوشی موبایل خود می‌پردازیم، در حالی که ممکن است ده‌ها و صدها هزار تومان یا شاید چند میلیون تومان هزینه مکالمه و استفاده از اینترنت گوشی خود را بپردازیم.

✅ امیدوارم تصویری روشن از اقتصاد فاجعه‌بار دو صنعت مهم آب و برق را در همین چند سطر مشاهده کنید.

✅ هر وقت با دو برگ دستمال کاغذی بینی خود را پاک کردید، به یاد بیاورید هزینه آب و برق مصرفی موبایل شما در یک سال از قیمت آن دو برگ کمتر است.

 

محمد فاضلی – عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی