گفت‌و‌گو با مهندس احسان رحیمی، مدیرعامل شرکت نیروپرداز انرژی

شرکت نیرو پرداز انرژی

با توجه به نزدیک شدن به انتخابات هیئت مدیره انجمن تابلوسازان برق از تمامی تولیدکنندگان و پیمانکاران تقاضا دارم به عنوان رأی‌دهنده ورود کنند تا بتوانیم یک هیئت مدیره قوی و کارآمد داشته باشیم.

شرکت نیرو پرداز انرژی؛ پیمانکار تابلوها و EPC برق و ابزار دقیق به‌صورت رسمی در سال ۱۳۸۹ در تهران تأسیس و در سال ۱۳۹۰ به استان البرز انتقال یافت. شروع فعالیت مجموعه با خدمات فنی و مهندسی و عملیات اجرایی و تست‌اندازی در چند پروژه ملی بود که با تلاش بی‌وقفه مدیران و پرسنل، مسیر پیشرفت شرکت طی زمان کوتاهی پیموده شد و خدمات EPC برق و ابزار دقیق و بخصوص، ساخت تابلوهای برق فشار متوسط و فشار ضعیف ارائه شد.نشریه برقاب در این باره و برای اطلاع از فعالیت‌های جدید شرکت، با مهندس احسان رحیمی، مدیرعامل شرکت نیروپرداز انرژی گفت‌وگویی انجام داده‌است که پیش روی شماست.

*جناب مهندس، لطفاً در خصوص سیاست‌ها، استراتژی‌ها و اهداف شرکت نیروپرداز انرژی از زمان تاسیس تا اکنون، برای خوانندگان نشریه «برقاب» توضیح دهید و اینکه در اجرای برنامه‌ریزی‌های بلندمدت در چه مرحله‌ای هستید؟

شرکت نیروپرداز انرژی فعالیت خود به‌عنوان یک مجموعه صنعتی را در سال ۱۳۸۹ شروع کرد. از ابتدا سیاست‌گذاری‌ها به صورت کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تعریف شد و شروع کار با برنامه کوتاه‌مدت (نصب و راه‌اندازی) همراه بود.

شرکت نیرو پرداز انرژی طبق برنامه درنظرگرفته‌شده، بعد از دو سال تلاش و پشتکار در بخش برق، وارد عرصه تولید تابلو برق شد. سیاست‌گذاری در این بخش بدین صورت عمل کرد که راه را برای ورود وندورهای مختلف پیمانکاران مجاز و صنایع مختلف بازگشایی کرد و در نهایت بعد از گذشت سه سال با تمامی بخش‌های نفت و گاز و آب‌وفاضلاب و پتروشیمی و فولاد و سیمان همکاری خود را آغاز کردیم.

با در نظر گرفتن استراتژی و سیاست‌های استاندارد مدیریتی و انجام ممیزی‌ها، ایزوهای هشت‌گانه برای شرکت فراهم شد و با توجه به این امر که فعالیت شرکت به صورت EPC است، سیاست‌هایی را به‌صورت تکمیلی حول محور بومی‌سازی صنعت تابلوسازی می‌گردانیم.

 

شرکت نیرو پرداز انرژی در تلاش است بتواند برای اولین بار در کشور یک محصول کاملاً بومی مکانیزه‌شده را بدون کپی‌برداری از غرب تولید کند و به اتفاق در راستای این امر مهم آموزش‌هایی را در نظر می‌گیریم که در انتها شاهد برپایی کلینیک‌های تخصصی باشیم.

*در خصوص اقدامات انجام‌شده و نتایج حاصله در طول مدت مدیریت‌تان در شرکت نیروپرداز انرژی توضیح می‌دهید؟

مجموعه اقدامات شرکت نیروپرداز انرژی در راستای تولید تکنولوژی بوده و به خواست خدا و تلاش شبانه‌روزی همه عوامل شرکت، در ابتدای سال ۱۴۰۱ با برپایی کلینیک تخصصی و تولید تکنولوژی و استانداردسازی صنعت برق که به آن کمتر توجه شده بود، توانستیم به سوی استانداردهای جدیدی قدم برداریم؛ به طوری که هم‌تراز ژاپن باشد.

*روش‌های مدیریت بر مصرف در هر مجموعه‌ای تاثیرگذار است. شما در خصوص مدیریت بر مصرف تجهیزات در مراحل اجرایی کارهای خود چه اقداماتی انجام می‌دهید؟

با توجه به تحریم موجود در کشور برای تمامی شرکت‌های فعال در این حوزه از صنعت، این امر اتفاق نیفتاده است؛ ولی من و تمامی همکارانم تصمیم گرفتیم این موضوع را پیگیری کنیم و بر این اساس به دنبال تاسیس نیروگاه خورشیدی هستیم تا در این بخش و در مبحث تولیدات پراکنده پیش‌قدم باشیم.

*با توجه به اینکه یکی از موارد مهم در قراردادهای اجرایی، بحث نگهداری و پشتیبانی، بازسازی و نوسازی تجهیزات و وسایل مصرفی است، عملکرد شما در اجرای این موارد چگونه است ؟

در ابتدای امر با تمامی مشتریان و کارشناسان و صاحبان آن بنگاه اقتصادی، جلسات پی‌در‌پی برگزار می‌کنیم و در طی این جلسات، بهینه‌سازی و خط تولیدات و پیش‌بینی و چشم‌انداز ۵ الی۱۰ساله را رایزنی می‌کنیم و در تلاشیم برای دستیابی به آن چشم‌انداز مدنظرشان، پیش‌نیازهایی که کمترین هزینه را برای آینده آنها دارد، حفظ کنیم.

*یکی از واحدهایی که در هر شرکت وجود دارد، واحد روابط عمومی است. توضیح مختصری از عملکرد این واحد در شرکت نیروپرداز انرژی بفرمایید.

در شاخه صنعت به روابط عمومی توجه کمتری شده است. با توجه به اینکه صنعتکاران به دنبال تخصص‌گرایی هستند ما این نیاز را حدود چهار، ‌پنج سال پیش به شکل پررنگی حس کردیم و به همین منظور، واحدی به نام بازرگانی بنیان‌گذاری کردیم و با آموزش‌های کاربردی و صحیح و اجرای کارگاه‌های آموزشی توانستیم افرادی را آموزش بدهیم و روابط عمومی را به یک موضوع تخصصی تبدیل کنیم.

*با توجه به اینکه شما به‌عنوان کاندیدای حضور در هیئت مدیره انجمن تابلوسازان برق ایران شرکت ‌کرده‌اید، نظرتان در خصوص عملکرد و کارایی انجمن چیست و شما با چه رویکردی در این انتخابات شرکت کرده‌اید؟

یکی از مهم‌ترین تشکل‌ها در بخش صنعت، انجمن کارفرمایان با رویکرد متفاوت است. در ابتدا کمال تشکر را از تمامی اعضای هیئت مدیره بابت تمامی زحمات گرانقدرشان دارم و قصد جسارت به هیچ کدام از عزیزان را ندارم، ولی متاسفانه انجمن تابلوسازان برق تبدیل به یک تشکل فرمالیته شده است و به اعتقاد من انجمن باید در مسیر رشد و شکوفایی صنعت برق و تابلوسازی گام بردارد. من در این دوره جسارت به خرج دادم که با رویکردی مفید در راستای توسعه و پیشرفت صنعت برق و تابلوسازی در کنار اساتید گرامی گام بردارم و امیدوارم در آینده شاهد نوآوری و پیشرفت در این عرصه باشیم.

*یکی از روش‌های ارتقای سطح دانش سازمانی، آموزش است. در این خصوص در مجموعه شما چه اقداماتی انجام شده است؟

ما در راستای این امر، یک واحد آموزشی در نظر گرفتیم که ابتدا نیازسنجی صورت می‌گیرد و در ادامه با توجه به درخواست یا بررسی و تحلیل واحدهای مختلف از طریق آزمون‌های موجود، ایده‌ها جمع‌آوری می‌شود و در هیئت کارشناسی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در آخر وقتی نیازها تعیین شد، متناسب با آنها از طریق آموزش دوجانبه و آموزش در بهترین آموزشگاه‌های علمی کشور، انتقال اطلاعات به دیگر نیروهای مشتاق و کارآمد صورت می‌پذیرد.

*با توجه به وضعیت سال جاری و موضوع افزایش دما و کمبود آب، در خصوص اجرای برنامه بزرگترین مرکز تصفیه فاضلاب غرب تهران چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

تصفیه فاضلاب غرب تهران بزرگترین پروژه صنعتی شهری است که در سال ۱۴۰۰ در مسیر بهره‌برداری قرار گرفته است. شرکت نیروپرداز انرژی در این پروژه به عنوان پیمانکار برق فعالیت دارد. در حال حاضر در انتظار بخش لجن این پروژه هستیم که با افتتاح و ورود به این سیستم، روند پایین آمدن فاضلاب موجود در بخش آب زیرزمینی و تأمین آب مورد نیاز بخش کشاورزی انجام می‌شود و در ادامه از لجن باقی‌مانده این پروژه برای تولید کود شیمیایی استفاده می‌شود. امیدوارم این پروژه برای تمامی شهرهای کشور اتفاق بیفتد و در راستای تکنولوژی به‌روز در مسیر بهینه کردن بخش کشاورزی و کم کردن آلودگی محیطی گام برداریم.

*جناب مهندس، لطفاً در رابطه با خدمات و محصولات مهندسی شرکت توضیح بفرمایید و اینکه محصولات شما در چه صنایعی کاربرد دارد؟

به عنوان یک پیمانکار EPC که ابتدا در پروسه طراحی و مشاوره طراحی و ساخت و اجرا و نصب و نگهداری فعالیت داریم، در صنایع مختلف فعال هستیم. هر صنعتی برای شروع نیاز دارد به بخش برق و تابلوبرق ورود پیدا کند و تمامی صنایع وابستگی به ما را دارند و شرکت نیروپرداز با افتخار در این زمینه ارائه خدمت می‌کند.

*در خاتمه اگر مطلبی به نظرتان می‌رسد که عنوان نشده، بفرمایید.

با توجه به نزدیک شدن به انتخابات هیئت مدیره انجمن تابلوسازان برق از تمامی تولیدکنندگان و پیمانکاران تقاضا دارم به عنوان رأی‌دهنده ورود کنند تا بتوانیم یک هیئت مدیره قوی و کارآمد داشته باشیم.