کارگاه آموزشی کاهش استرس‌های شغلی و مدیریت رفتار

Printer-friendly version
چهارشنبه, مهر 18, 1397
معاون منابع انسانی و برنامه ریزی شرکت آبفای کاشان:

کارگاه آموزشی مهارت‌های رفتار با حضور کارکنان امداد و حوادث و تاسیسات شرکت آب و فاضلاب کاشان به همراه خانواده در محل تالار فرهنگ این شهرستان برگزار شد.

معاون منابع انسانی و برنامه ریزی شرکت آبفای کاشان در ابتدای این کارگاه آموزشی گفت: کارکنان در امداد و حوادث و تاسیسات شبانه‌روز و بدون هیچ چشم‌داشتی فراتر از وظایف سازمانی تلاش می‌کنند تا شهروندان دغدغه‌ای برای آب شرب نداشته و به سهولت از این نعمت خدادادی بهره‌مند گردند.

مهندس علی‌اکبر قانع افزود: شرکت آب و فاضلاب کاشان خانواده‌ای بزرگ است که جریان کار و زندگی پیوند خورده است. هرچند علایق متفاوت است ولیکن همگی با اتکا به یک تنه و ریشه در پی حل مشکلات پیش‌رو و ارتقای بهره‌وری و انجام رسالت سازمانی می‌باشیم.

دبیر کمیته تحقیقات شرکت آب و فاضلاب کاشان برگزاری کارگاه آموزشی برای کارکنان و خانواده ایشان را فرصت مناسبی دانست تا دیدارها تازه گردد و صمیمت موجود افزون گردد. هرچند حجم کار اداری باعث شده است تا در بعضی مواقع توازن کار و زندگی با چالش مواجه گردد ولی قطعاً آسیب‌شناسی و استفاده از مهارت‌های آموزشی کمک خواهد کرد تا با استفاده از ظرفیت‌های موجود مشکلات احتمالی را مرتفع نموده و با مسیر کار و زندگی را با انگیزه و انرژی بیشتر طی کنیم.

معاون شرکت آبفای کاشان یادآور شد: کارکنان امداد و حوادث و تأسیسات با استرس‌های شغلی به نسبت بیشتری نسبت به دیگر کارکنان مواجه می‌باشند. آموزش‌های مدیریت فکر و رفتار می‌تواند در کنار دیگر عوامل می‌تواند نقش موثری در کاهش استرس و به تبع آن افزایش بهره‌وری ایفا نماید.

رئیس کمیته سرمایه انسانی شرکت آبفای کاشان تصریح کرد: استرس‌های شغلی ممکن است چالش‌هایی برای شخص و خانواده به همراه داشته باشد. آشنایی و آگاهی کارکنان و خانواده آنان با شرایط کار و مهارت‌های مدیریت فکر ، گفتار و رفتار برای کاهش آسیب‌های شغلی نیز موثر است که برگزاری کارگاههای آموزشی در این راستا می‌باشد.

دکتر محمد عقیقی در این کارگاه آموزشی به بررسی، تشریح و تبیین مدیریت فکر ، گفتار و رفتار پرداخت و گفت: آدم‌ها باید همواره آموزش ببینند و هیچ کس بی‌نیاز از آموزش نیست. ولی گاهی شرایط به گونه‌ای دیگر است. نه وضعیت موجود را می‌شناسیم و نه وضعیتی‌ که قرار است به آن دست یابیم می‌دانیم و نه نسبت به مسیری که قرار است ما را از وضعیت فعلی به وضعیت مطلوب رهنمون گردد آشنایی داریم.

وی بلوغ را به عنوان شاخص اصلی و بااهمیت آموزشی و تربیتی هر انسان ذکر کرد و یادآور شد: بلوغ به معنی عام آن که در هر حوزه‌ای مصداق پیدا می‌کند به عنوان مولفه‌ی تمایز انسان‌ها مطرح است . بلوغ الزاماً با مولفه‌های تحصیلات، دانش، مهارت، سن، جنس و طبقه اجتماعی و نظیر آن به تنهایی سنجیده نمی‌شود بلکه مجموعه‌ی همه عوامل است که در نحوه‌ي تفکر، گفتار،  رفتار ، کار و زندگی شخص متبلور می‌گردد.

عقیقی به تفاوت آدم های بالغ و نابالغ پرداخت و گفت: رفتار آدم های بالغ پیچیده و متعدد و فعال است ولی افراد نابلغ منفعل عمل می کنند. رفتار انسان بالغ؛ خودساخته و از پیش تعریف شده است در حالی که فرد نابالغ جوگیر شده و منفعل عمل می کند.

وی تاکید کرد: هفت ساعت از هفته و یک ساعت از شبانه روز خود را به مطالعه، ورزش، هنر، ارتباط و همکاری با سازمان های مردم نهاد و یادگیری فناوری اختصاص داده و از شاد بودن و خندیدن غافل نشویم.

عقیقی افزود: علایق آدم های بالغ پایدار است و انسان های نابالغ زوگذر و آنی است. آدم های بالغ دارای خودآگاهی و خودکنترل هستند و افراد نابالغ فاقد آن می باشند.

وی تأکید کرد: بزرگ ترین خدمتی که می توانیم برای فرزندانمان داشته باشیم؛ آگاهی آنان را ارتقاء داد و با محیط های مختلف آشنا کنیم.

دکتر عقیقی ابراز امیدواری کرد با اتکا به تفکر و آموزش های لازم زندگی و کار ، شرایط بهتری برای خود و خانواده و همکاران رقم زنیم.