اخذ مصوبه انتقال آب ارس به تبریز با 3 هزار میلیارد تومان

Printer-friendly version
پنجشنبه, شهريور 22, 1397
آذربایجان‌شرقی با چالش‌های جدی زیست‌محیطی مواجه است

آذربایجان‌شرقی با چالش‌های جدی زیست‌محیطی مواجه است/ احداث 200 کیلومتر بزرگراه در استان/اخذ مصوبه انتقال آب ارس به تبریز با 3 هزار میلیارد تومان

مشاور عالی استاندار آذربایجان‌شرقی در امور عمرانی گفت: در چهار سال اول دولت، بالغ بر 7هزار و500 پروژه عمرانی- خدماتی با اعتباری بالغ بر 11 هزار میلیارد تومان در استان افتتاح شده است.

محمدصادق پورمهدی از ابتدای تشکیل دولت تدبیر و امید در استان معاونت عمرانی استانداری را به عهده داشته و هم‌اکنون به عنوان مشاور عالی استاندار تجربیات دیرینه خود را در اختیار مدیریت ارشد استان قرار می‌دهد.

این مدیر کهنه‌کار در دفاع از عملکرد چندین ساله خود در معاونت عمرانی استانداری مدعی می‌شود: طبق ارزیابی‌های وزارت کشور، آذربایجان‌شرقی در حوزه عمرانی و بعد کیفی پروژه‌ها رتبه اول استان‌های کشور را به خود اختصاص داده است؛ چرا که ما در کنار اجرای پروژه‌ها به بحث کیفیت هم توجه جدی داشتیم.

در ادامه مشروح گفت‌وگوی ما با محمدصادق پورمهدی، معاون سابق هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی در ارتباط با عملکرد چهارساله این معاونت تقدیم حضور می‌شود:

 به عنوان پرسش اول اشاره‌ای به عملکرد کلی عمرانی استان در چهار سال گذشته داشته باشید و بفرمایید چه تعداد پروژه عمرانی در استان اجرا شد؟

سیاست دولت یازدهم و در ادامه دولت دوازدهم به دلیل محدودیت منابع و اعتبارت این بود که از شیوه‌های دیگری غیر از تکیه بر منابع دولتی برای تامین اعتبار پروژه‌های عمرانی و سایر امور بهره گیرد. در استان آذربایجان‌شرقی هم، در زمان مدیریت دکتر جبارزاده و همچنین دکتر خدابخش سعی کرده‌ایم از ظرفیت‌های بخش خصوصی، خیران، شرکت‎های نیمه‌دولتی- نیمه‌خصوصی، منابعی مثل فاینانس، اوراق مشارکت، اسناد خزانه و سایر شیوه‌ها برای تامین اعتبار پروژه‌ها استفاده کنیم.

 در مجموع در چهار سال اول دولت، بالغ بر 7500 پروژه عمرانی- خدماتی با اعتباری بالغ بر 11 هزار میلیارد تومان در استان افتتاح شده است. در دهه فجر امسال و نیمه اول دولت دوازدهم نیز پروژه‌هایی افتتاح شد؛ ضمن اینکه یک‌سری از پروژه‌های متوقف گذشته را فعال‌تر کردیم.

همچنین لازم است یادآور شوم طبق ارزیابی‌های وزارت کشور، آذربایجان‌شرقی در حوزه عمرانی و بعد کیفی پروژه‌ها رتبه اول استان‌های کشور را به خود اختصاص داده است؛ چرا که ما در کنار اجرای پروژه‌ها به بحث کیفیت هم توجه جدی داشتیم.

در چهار سال نزدیک به 200 کیلومتر بزرگراه احداث کردیم

 اجازه بدهید کمی جزئی‌تر وارد بحث شویم؛ لطفاً توضیح دهید در چهار سال گذشته چه اقداماتی در زمینه توسعه راه‎ها و همچنین حمل و نقل ریلی و جاده‌ای در استان انجام گرفته است؟

باید عرض کنم در طول 35 سال گذشته در آذربایجان‌شرقی حدود 300 کیلومتر بزرگراه و جاده‌های چهاربانده داشتیم؛ اما در چهار سال نزدیک به 200 کیلومتر بزرگراه احداث کردیم. در واقع حدود 60 درصد بزرگراه‌های استان در طول چهار سال گذشته احداث شده‌اند. مثلاً ما از ظرفیت معدن مس سونگون برای تکمیل جاده خواجه- ورزقان، از ظرفیت منطقه آزاد ارس برای محور مرند- جلفا و از منابع دولت در محور سراب - بستان‌آباد استفاده کردیم.

تعدادی از پروژه‌ها هم بودند که باید این‌ها را به تحرک وا می‌داشتیم؛ مثل راه‌آهن میانه- تبریز که جزو پروژه‌های کلیدی استان است و می‌تواند ضمن تقویت حمل و نقل ریلی با کاهش ساعات سفر در کاهش شمار تصادفات، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا موثر باشد. در چهار سال گذشته زیرسازی پروژه تا بستان‌آباد اتمام یافته و روسازی آن شروع شده است. ریل‌گذاری آن هم به طول 100 کیلومتر تا بستان‌آباد انجام گرفته و در اولین فرصت سوت قطار در بستان آباد به صدا در خواهد آمد و در سال 98 به ائل‌گلی تبریز می‌رسد.

در کنار حوزه حمل و نقل پیگیر جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی بودیم و چند پروژه آزادراهی ما با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در حال اجرا است. به عنوان مثال آزادراه تبریز- مرند- بازرگان که از تبریز تا مرند با صرف اعتباری بیش از یک‌هزار میلیارد تومان در حال اجرا بوده و ادامه پروژه نیز توسط پیمانکار دیگر اجرا خواهد شد. آزادراه مراغه- هشترود هم به طول 100 کیلومتر با اعتباری بالغ بر یک‌هزار میلیارد تومان با مشارکت بانک سپه و دولت و آزادراه تبریز- سهند با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی کار می‌شوند.

در حوزه ریلی در چهار سال گذشته به میزان یک‌هزار و 200 میلیارد تومان از منابع شهرداری، دولت و اوراق مشارکت به متروی تبریز تزریق کرده و آن را به تحرک درآوردیم و پروژه تا میدان ساعت به طول 11 کیلومتر مورد بهره‌برداری قرار گرفته است؛ در حالی که این پروژه از سال 80 شروع شده و سال‌ها پیشرفت مطلوبی نداشت.

 بحث ساماندهی فاضلاب‌های شهری و روستایی به کجا رسید؟

در حوزه آبفای شهری و روستایی در تبریز در مجموع 35 سال گذشته 40 درصد شهر از شبکه فاضلاب بهره‌مند بودند ولی در چهار سال دولت تدبیر و امید به میزان 25 درصد به شبکه فاضلاب شهری اضافه شد؛ در 14 شهر نیز احداث شبکه فاضلاب را شروع کردیم.

احداث نیروگاه‌های CHP، انرژی بادی و خورشیدی توسط بخش خصوصی

 در حوزه برق، احداث نیروگاه و انرژی چه اقداماتی صورت گرفته است؟

در حوزه انرژی در استان کارهای بزرگی انجام می‌شود و با توجه به اینکه به تولید 2 هزار مگاوات برق نیاز داریم، سه نیروگاه 500 مگاواتی شروع شده‌اند، فاز اول نیروگاه 500 مگاواتی هریس در حال اجرا بوده و در همین سال 97 وارد مدار خواهد شد، نیروگاه 500 مگاواتی ارس نیز کلنگ‌زنی شده و نیروگاه 500 مگاواتی ایلخچی که قبلا کلنگ‌زنی شده بود احتمال دارد جابجا شود. البته حمل توربین‌های این نیروگاه شروع شده است. به بخش خصوصی نیز مجوزهای احداث نیروگاه‌های CHP، انرژی بادی و خورشیدی را اعطاء کرده‌ایم که با ظرفیت‌های چند مگاواتی در حال اجرا هستند.

اخذ مصوبه انتقال آب ارس به تبریز با 3 هزار میلیارد تومان

بحث تأمین آب تبریز و پروژه انتقال آب تبریز بالاخره به کجا رسید؟

خوشبختانه بعد از سال‌ها پیگیری مصوبه انتقال آب ارس از شورای اقتصاد اخذ شد؛ این پروژه بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان اعتبار صرف خواهد کرد و خوشبختانه تقریباً به سامان رسیده و پیمانکار پروژه در حال طی مراحل عملیاتی کردن آن است. گشایش اعتباری آن از طریق فاینانس خواهد بود و بیش از 3 هزار میلیارد تومان از طریق صندوق توسعه ملی به پروژه اختصاص می‌یابد.

 با تغییر اقلیم مواجه هستیم با چالش‌های جدی زیست‌محیطی مواجه هستیم/70 درصد آلایندگی محیط زیست مربوط به خودروها است

 در مورد مقابله با چالش‌های زیست‌محیطی مثل آلودگی هوا و خشکی تالاپ‌ها معاونت عمرانی چه اقداماتی را در دستور کار دارد؟

متاسفانه در مقطع کنونی با چالش‌های جدی زیست‌محیطی مواجه هستیم. بحث آب هم که یک بحران ملی است و همه باید این واقعیت را قبول کنیم. مسائل زیست‌محیطی یک روزه ایجاد نشده‌اند. بلکه در طول سال‌های طولانی به این وضعیت رسیده‌ایم. مثلاً کمبود بارندگی در طول سال‌های متمادی موجب کمبود آب و خشکی باغات و زمین شده که این امر طبیعت خاک را بر هم زده است.

از طرف دیگر افزایش جمعیت و به موازات آن افزایش خودروها و صنایع آلاینده و غیراستاندارد و ... همه دست به دست هم داده‌اند تا امروز با چالش‌های زیست محیطی مواجه باشیم. کاری که از دست ما بر می‌آید این است که مثلاً اجازه ندهیم در نیروگاه مازوت بسوزانند که امروز دیگر استفاده از مازوت کاملاً منتفی است و از گاز استفاده می‌شود؛ یا می‌توانیم در پتروشیمی از دستگاه‌هایی استفاده کنیم که به تصفیه گازهای آن کمک کند.

بررسی‌های علمی نشان می‌دهد 70 درصد آلایندگی محیط زیست مربوط به خودروها است. ما باید سمت تولید خودروی استاندارد حرکت کنیم که یک موضوع ملی است و سیاستگذاری‌های کلان نیاز دارد تا رویه فعلی اصلاح شود. ما طرح‌هایی مثل LEZ و معاینه فنی خودروها را اجرا کردیم و در بافت مرکزی شهر حدود 15 درصد تردد خودروها و در نتیجه آلایندگی هوا نسبتا کاهش یافته است.

همچنین نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی مثل تاکسی‌ها را هم در دستور کار داریم و مجوز نوسازی 300 دستگاه اتوبوس را از شورای شهر دریافت کرده‌ایم، اما اصل این است که تولید خودروی استاندارد را اینجا به سامان برسانیم و همه دستگاه‌ها باید مسوولیت‌های خود را در این زمینه بپذیرند و انجام دهند تا آلودگی هوا کاهش یابد. در کنار این‌ها نباید از مسئله وارونگی هوا غافل شویم. ما با تغییر اقلیم مواجه هستیم که منجر به ایجاد پدیده وارونگی هوا شده است.

**اصل کار تبریز 2018 معرفی داشته‌ها است نه ارائه چیزی خارق‌العاده به گردشگران

فارس: در ارتباط با کارهای عمرانی و زیرساختی که در چند سال گذشته برای استقبال مناسب از تبریز 2018 صورت داده‌اید، توضیح دهید.

بعد از اینکه بحث تبریز 2018 مطرح شد، در استان ستادی تشکیل دادیم و اقداماتی را شروع کردیم. در دو سه  سال گذشته برای بیش از 43 مورد واحد اقامتی هتل و هتل آپارتمان، حدود 6 هزار تخت مجوز توسعه اعطا شده است که از این میان 3500 تخت در سال 97 به بهره‌برداری خواهد رسید. یعنی در حالی که ما در طول چند دهه گذشته تنها 8 هزار تخت اقامتی داشتیم در عرض دو سه سال 3500 تخت اقامتی استان اضافه خواهد شد که کار بزرگی است. یک‌سری از کارها مثل توسعه و تجهیز سرویس‌های بهداشتی‌ها که به شهرداری مربوط می‌شود و احداث مجتمع‌های بین راهی هم  در حال انجام هستند.

اصل کار برای تبریز 2018 این است که به جای اینکه به دنبال ارائه چیزی تازه و خارق‌العاده برای گردشگران باشیم، داشته‌های خود را به دنیا معرفی کنیم. خانه‌های قدیمی، موزه‌ها، روستاهای هدف گردشگری، مساجد، صنایع‌دستی و حتی غذاهای محلی ما ظرفیت‌هایی هستند که ما باید این‌ها را به رخ گردشگران خارجی و داخلی بکشیم و مهم‌ترین کار همین است.

 

  8 درصد وسعت تبریز را بافت حاشیه‌ای تشکیل ‌می‌دهد

 در خصوص ساماندهی و احیاء بافت فرسوده و رفع معضل حاشیه‌نشینی چه تمهیداتی اندیشیده‌اید؟

در این مورد باید به اطلاع برسانم حدود هشت درصد وسعت تبریز را بافت فرسوده و حاشیه‌ای تشکیل ‌می‌دهد. در چهار سال گذشته نسبت به این امر اقداماتی به صورت استانی انجام شده است. مثلاً با اداره‌کل راه و شهرسازی و شهرداری توافق کردیم که حدود 3 هزار منزل مسکونی مستقر در بافت حاشیه‌ای و ناامن را جابه‌جا کنیم. از این تعداد نزدیک به هزار منزل در دست اقدام است.

حدود 300 مسکن را هم تحویل داده شده است. این اتفاق اولین بار است که در ایران می‌افتد. در مصوبات ماده پنج مقرر است مشوق‌هایی را برای نوسازی و بهسازی بافت فرسوده لحاظ کنیم. اقدام دیگر ارائه وام کم‌بهره و یارانه‌دار بود که در تبریز حدود 15 هزار مسکن بافت فرسوده این تسهیلات را دریافت کردند. یک‌سری از اقدامات توانمندسازی مثل احداث خانه‌های بهداشت، کتابخانه، مسجد، فضاهای ورزشی، مسیرگشایی و .. نیز با کمک دستگاه‌های ذی‌ربط انجام گرفته است.

در شهرهایی مثل مراغه، مرند، اهر و میانه پروژه‌هایی در خصوص احیای بافت فرسوده شروع شده اما بیشترین اقدامات در تبریز انجام گرفته و  اعتقاد داریم پیشگیری بهتر از درمان است؛ چرا که اگر امروز بافت فرسوده را ساماندهی نکنیم با وقوع حوادثی مثل زلزله متوجه خسارات جبران‌ناپذیری خواهیم شد و بهتر است جلوی خسارات را از همین الان بگیریم.

 

 در مورد اقدامات انجام گرفته در حوزه بهداشت و درمان و به ویژه آخرین وضعیت احداث بیمارستان 320 تختخوابی تأمین اجتماعی تبریز صحبت کنید؟

در حوزه بهداشت و درمان با استفاده از منابع دولتی و ظرفیت‌های خیران بیش از 300 هزار متر مربع ساخت و ساز در استان انجام گرفته و این رویه ادامه دارد. زمین بیمارستان 320 تختخوابی تأمین اجتماعی تبریز را هم شهرداری تحویل داده‌ است. ظاهرا این سازمان در تامین منابع مالی بیمارستان دچار مشکل شده و به دنبال اخذ فاینانس هستند. قرار است از شیوه‌های تأمین مالی بیمارستان تأمین اجتماعی شیراز در اجرای بیمارستان تبریز استفاده کنند تا این پروژه بالاخره به سرانجام برسد.

130 هزار خانه روستایی غیرمستحکم در آذربایجان‌شرقی

 در خصوص توسعه روستایی، مدیریت آذربایجان‌شرقی در این چهار سال چه عملکردی از خود به جای گذاشته است؟

در این چهارسال به حدود 300 تا 400 روستا آبرسانی شده و عملیات گازرسانی به 365 روستا با 12 هزار و 608 خانوار معادل 3.7 درصد خانوارهای استان در برنامه اجرایی استان قرار گرفته‌اند که از این تعداد 141 روستا زیر 20 خانوار واقع در مسیر است. روستاهای ما کم‌کم به سمت توسعه می‌روند. 280 هزار خانه روستایی داریم که بیش از 150 هزار مورد از این‌ها بازسازی شده و بقیه نیز به مرور بازسازی خواهند شد.

خوشبختانه در بحث توسعه روستایی منابع مطلوبی نیز از سوی دولت لحاظ شده است و انتظار داریم روستائیان عزیز استان نهایت بهره را از این فرصت پیش آمده ببرند. امسال علیرغم رکود در کشور اعتبارات ویژه‌ای از سوی دولت به این امر تخصیص یافته که از جمله آنها اعتبارات ویژه 11 الی 14 درصدی برای مناطق محروم است.

یک و نیم میلیارد دلار اعتبار برای اشتغال پایدار روستایی از سوی بانک کشاورزی و معادل ریالی 500 میلیون دلار از سوی پست بانک، صندوق توسعه تعاون و صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی توزیع خواهد شد که هدف از ارائه این رقم محرومیت زدایی از روستاهاست.

زیرساخت‌های مربوط به انتقال آب از رودخانه زاب کردستان به دریاچه کم‌کم در حال تکمیل است

 لطفاً به بحث دریاچه ارومیه و طرح‌های احیای آن هم اشاره‌ای داشته باشید.

پروژه‌های مربوط به احیای دریاچه ارومیه را به جد دنبال می‌کنیم. چند بحث جدی در احیای دریاچه ارومیه مطرح است؛ یکی کاهش مصرف آب است که بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته باید به میزان حداقل هشت درصد مصرف آب کشاورزی سالانه کاهش یابد. بحث بعدی انتقال آب به دریاچه است. زیرساخت‌های مربوط به انتقال آب از رودخانه زاب کردستان به دریاچه کم‌کم در حال تکمیل است و باید از طرق مختلف بیش از 12 هزار میلیارد متر مکعب آب به دریاچه انتقال یابد. ما اموری مثل کاهش مصرف آب، انسداد چاه‌های غیرمجاز، لایروبی مسیل‌ها، نصب کنتورهای هوشمند، تغییر الگوی کشت و ... را هم دنبال می‌کنیم.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز